LISA gebruiksvoorwaarden/ leveringsvoorwaarden

1.         Het landelijk informatiesysteem Arbeidsplaatsen (LISA) heeft als doel het in een databank beschikbaar hebben van informatie over vestigingen van bedrijven en instellingen in Nederland (hierna te noemen vestigingen) en de aldaar of van daaruit werkzame personen. De LISA data bevat de volgende datasoorten:
Microdata adresgegevens en SBI-bedrijfsactiviteitencode van bedrijven en instellingen in Nederland op vestigingsniveau.
Microdata van werkzame personen bij de bedrijven en instellingen in Nederland op vestigingsniveau.
Geaggregeerde statistische LISA data over vestigingen (dit zijn bedrijven en instellingen) en werkgelegenheid in Nederland.

2.         Microdata mag alleen onder de hier beschreven voorwaarden door provincies en gemeenten worden gebruikt. Onder doorlegging van dezelfde voorwaarden kan een provincie/gemeente de microdata verstrekken aan een derde partij. Deze derde partij zal hiervoor de voorwaarden moeten accepteren en ondertekenen. Ter bepaling of een derde partij gebruik mag maken van LISA microdata dient gebruik te worden gemaakt van de beslisboom (zie bijlage voorwaarden) die hiervoor is gemaakt. Kort gezegd komt het erop neer dat microdata enkel mag worden gebruikt voor onderzoeks- en analysedoeleinden op sociaaleconomisch gebied. Dit onderzoek dient door de provincie of gemeente uitgevoerd dan wel uitbesteed te zijn. Provincies, gemeenten en derden mogen microdata niet gebruiken voor andere doeleinden (zoals: vergunningverlening, handhaving/toezicht en commerciële doeleinden). Voor het gebruik van microdata anders dan genoemd dient schriftelijk toestemming te worden gevraagd bij het LISA/BIJ12 kernteam (info@lisa.nl).

3.         Publicatie van microdata op navolgend niveau is niet toegestaan: NAW en/of werkgelegenheidsgegevens van een individuele vestiging, een optelling van werkgelegenheidsgegevens van een organisatie met een veelvoud aan vestigingen en de werkgelegenheidsgegevens weergegeven in een grootteklasse werkzame personen.

4.         Onder geen beding mogen adresgegevens uit LISA worden gebruikt voor commerciële doeleinden. De adresgegevens uit LISA mogen alleen gebruikt worden voor de LISA enquête en mailing vanuit provincie/gemeente. Voor deze laatste mogelijkheid geldt de voorwaarde dat er een mogelijk belang dient te zijn voor de aan te schrijven vestiging. Bij enige twijfel of onduidelijkheid dient te worden afgestemd met het LISA/BIJ12 kernteam.

5.         Onder geen beding mogen adresgegevens uit LISA worden gebruikt voor enquêtering en het opzetten van nieuwe databanken op gebied van werkgelegenheid.

6.         De door een provincie/gemeente geleverde microdata aan een derde, mogen nooit door deze derde worden doorgeleverd aan of gedeeld worden met derden. De data mag uitsluitend gebruikt worden voor het aangegeven en met provincie/gemeente afgesproken doel. Hierna dient de derde de door de provincie/gemeente geleverde microdata te vernietigen en daarvan schriftelijk aan te geven dat de microdata zijn vernietigd.

7.         De KvK contactpersoon gegevens van vestigingen (dit zijn bedrijven en instellingen) (waaronder naam, telefoonnummer, e-mailadres) overgenomen in het vestigingenregister van LISA mogen nooit worden doorgeleverd of gedeeld met derden.

8.         De gegevens aangaande LISA contactpersoon van een vestiging (naam, telefoonnummer en e-mailadres) mogen nooit worden doorgeleverd aan of gedeeld worden met derden. Het gaat hierbij om contactgegevens die middels een enquête door de vestigingen aan LISA zijn verstrekt, waarbij is aangegeven dat deze enkel voor het aangegeven doel (de LISA werkgelegenheidsenquête) gebruikt zal worden.

9.         De gegevens aangaande LISA contactpersoon van een vestiging (naam, telefoonnummer en e-mailadres) mogen nooit voor andere doeleinden dan de jaarlijkse LISA werkgelegenheidsenquête worden gebruikt.

10.       Op aanvraag van derden kan micro-data uit het LISA-register worden geleverd tegen vooraf overeengekomen tarieven en betalingsvoorwaarden vastgesteld door het LISA/BIJ12 kernteam.

11.       Bij publicatie van geaggregeerde LISA data/statistiek dient het cijfermateriaal op vijf- of tientallen afgerond te zijn. Publicatie van werkgelegenheidsdata dient een geaggregeerd cijfer te zijn van ten minste 5 verschillende vestigingen. Opgestelde werkgelegenheidscijfers op basis van minder dan 5 vestigingen kunnen herleidbaar zijn naar een vestiging en mogen niet gepubliceerd worden. Het publiceren van lijsten met snelgroeiende of -krimpende bedrijven is niet toegestaan.

12.       LISA data/statistiek is openbaar en mag onder deze voorwaarden worden gepubliceerd en verspreid.

13.       Het is niet toegestaan een statistische tool te publiceren met uitsluitend uitgebreide LISA data/statistiek van een of meerdere provincies en of gemeenten. Het gebruik van een beperkte selectie uit de LISA data/statistiek voor verwerking in een andere tool is toegestaan. Bij twijfel over het gebruik van de LISA data/statistiek in een andere tool dient afgestemd te worden met het LISA/BIJ12 kernteam.

14.       Publicatie van LISA data/statistiek is enkel toegestaan met duidelijke bronvermelding (Bron: ‘LISA’, inclusief het jaar waarop de gegevens betrekking hebben).

15.       De provincies zijn eigenaar van de eigen provinciale LISA gegevens. Voor de organisatie, aansturing, kwaliteitsbewaking en het samenstellen van het landelijke LISA vestigingenregister is het LISA/BIJ12 kernteam verantwoordelijk. Dit LISA/BIJ12 kernteam is een samenwerking tussen LISA vertegenwoordigers uit provincies en medewerkers van IPO/BIJ12. Eventuele nadere voorwaarden voor gebruik van LISA data/statistiek worden binnen het LISA/BIJ12 kernteam en eventuele individuele provincie bepaald en bewaakt.

16.       De LISA data/statistiek wordt 10 kalenderjaar lang geactualiseerd en wordt met terugwerkende kracht gemuteerd. Voor de monitoring van werkgelegenheids- en vestigingsdata dient dan ook de meest recent geactualiseerde datareeksversie gebruikt te worden.

17.       De LISA data/statistiek zijn tot stand gekomen via jaarlijks enquête respons, ophoging, schatting of toedeling. Dat betekent dat het exact aantal banen opgenomen per vestiging kan afwijken van de werkelijkheid.

18.       Vanwege historische oorsprong van de data kunnen er kleine afwijkingen voorkomen tussen de data van de provincies en de LISA data/statistiek. Dit heeft uiteenlopende oorzaken en speelt met name voor data van voor het jaar 2015.

19.       Onjuistheden aangetroffen in LISA data/statistieken, meld deze bij beheer@lisa.nl.

20.       LISA/BIJ12 is niet aansprakelijk voor onjuistheden in de door haar verstrekte LISA data/statistieken. In alle gevallen geldt dat LISA/BIJ12 nimmer aansprakelijk is voor directe en indirecte schade waaronder inkomsten- en winstderving, gevolgschade, schade wegens vertraging in bedrijfsactiviteiten en wegens bedrijfsstagnatie behoudens aansprakelijkheid op grond van opzet of grove schuld.

21.       Deze voorwaarden gelden op alle overeenkomsten waarbij LISA data/statistiek is betrokken. Eventuele algemene voorwaarden van aanvrager worden nadrukkelijk van de hand gewezen en zullen niet van toepassing zijn op enige overeenkomst waarbij LISA data/statistiek zijn betrokken.

22.       Iedere partij is verplicht tot geheimhouding jegens derden van LISA data/statistiek waarvan redelijkerwijs van uitgegaan kan worden dat deze vertrouwelijke van aard zijn.