De helpdesk PAS & AERIUS helpt u graag
Hulp nodig bij het werken met het Programma Aanpak Stikstof (PAS)? Of heeft u een vraag over één van de producten van AERIUS? Ga naar de website PAS in uitvoering en vul het helpdeskformulier in. Het helpdeskteam zorgt er dan voor dat u een vakkundig antwoord krijgt. Hoe dat werkt? Een kijkje achter de schermen van de frontoffice.
De helpdesk helpt iedereen die met de PAS en AERIUS werkt. Dat kunnen particulieren zijn die een vergunning aanvragen of hun adviseurs, vergunningverleners, en handhavers. Daarnaast weten steeds meer gemeenten de helpdesk te vinden. Toch valt het aantal vragen vergeleken met de periode rond de inwerkingtreding van de PAS op 1 juli 2015 en de release in december 2015 tegenwoordig mee. “We hebben de stroom met vragen goed onder controle,” zegt Sietske Pennekamp medewerker bij het PAS-bureau. Zij vormt samen met Christa Blokhuis en Moniek Brugmans het frontoffice-team van de helpdesk. De helpdesk maakt deel uit van de unit PAS-bureau bij BIJ12.
Technische en juridische vragen
Met de lessen die geleerd zijn vanaf de start van het programma, is de helpdesk steeds beter toegerust om de overwegend technische vragen te beantwoorden. “Het was in het begin voor iedereen nog even zoeken”, vertelt Christa Blokhuis. “De helpdesk is nu zo ingericht dat alle vragen eerst bij ons team terechtkomen. Sietske neemt met haar juridische achtergrond vaak de vragen over wet- en regelgeving voor haar rekening. Ik kan met mijn achtergrond in milieuwetenschappen goed uit de voeten met de meer technische vragen. Dat maakt het makkelijker om bijvoorbeeld uit te leggen hoe het online rekeninstrument AERIUS gebruikt kan worden. Soms zijn er ook vragen waar ons team niet uitkomt. Dan is er nog een tweede lijn met experts binnen het PAS-bureau en bij het RIVM die we kunnen raadplegen.”
Lijst met veelgestelde vragen
Ook het registreren van alle binnenkomende vragen en antwoorden is goed geregeld. Blokhuis: “Alle vragen komen geautomatiseerd of via ons in het systeem terecht. Zijn er onduidelijkheden dan bellen we de vraagsteller op. Daar maken we altijd een notitie van. Zo is de status van elke vraag van a tot z te volgen.” Pennekamp: “Doordat het rustiger wordt kunnen we problemen efficiënter oplossen. Met deze registratie is goed te zien waar de meeste vragen over gaan, zodat we daar nog beter op in kunnen spelen. Op basis hiervan is ook een lijst met veelgestelde vragen voor onze website gemaakt die we regelmatig actualiseren.”
Via het helpdeskforumlier
De helpdesk ontvangt graag tips die de dienstverlening nog beter kunnen maken. Pennekamp: “We kregen een opmerking over de gegevens die steeds opnieuw in het helpdeskformulier ingevoerd moesten worden. Daar hebben we wat aangedaan. Het systeem slaat de ingevulde gegevens nu automatisch op zodat dit niet meer nodig is.” Voor het aandragen van opmerkingen en vragen is het helpdeskformulier de beste ingang. Blokhuis: “Dat werkt het snelst. Via het helpdeskformulier komt de vraag altijd in de goede postbus terecht en kan de helpdesk het probleem meteen oppakken. Aan vragenstellers willen we vooral meegeven: stuur altijd de berekening of een printscreen mee als er een foutmelding is. Dan kunnen wij er direct mee aan de slag en kunt u snel weer verder.”
Vragen? Lees de informatie op de website PAS in uitvoering en raadpleeg de lijst met veelgestelde vragen. Geen antwoord gevonden? Vul dan dit helpdeskformulier in.