Helpdesk voor naadje van de kous
Wie iets wil weten over de uitvoering van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) kan terecht bij de provincie. Als de provinciemedewerkers er niet uitkomen, kunnen zij contact opnemen met de helpdesk PAS en AERIUS. Age Hellingwerf, beleidsmedewerker bij de provincie Flevoland, doet dat regelmatig zodat hij ervan verzekerd is dat het antwoord helemaal klopt.
Vanaf de inwerkingtreding van de PAS op 1 juli 2015 helpt de helpdesk PAS en AERIUS iedereen die vragen heeft over de uitvoering van het programma of over het werken met AERIUS, het rekeninstrument van de PAS. Uit het klanttevredenheidsonderzoek dat in april-mei 2016 is gehouden, blijkt dat twee derde van de vragenstellers die meededen met het onderzoek, tevreden zijn over de antwoorden en service van de helpdesk.
Klantvriendelijk
Geldt dat ook voor Hellingwerf? “Zeker. Ik werk vanaf februari 2016 met de PAS en heb sindsdien ongeveer twintig vragen bij de helpdesk PAS en AERIUS neergelegd. Opvallend is dat bij een derde daarvan er eerst nog een telefoontje volgde van een van de helpdeskmedewerker. Om nog even precies na te vragen over welke situatie het ging en of ze de vraag goed begrepen hadden. Daarna volgde het antwoord schriftelijk via e-mail. Dat is snel, duidelijk en erg klantvriendelijk.”
Samenwerkingsplatform
Hellingwerf neemt over uiteenlopende zaken contact op met de helpdesk. “Toen ik net met de PAS werkte, gingen de vragen vooral over AERIUS. Daarna heb ik over allerlei onderwerpen contact opgenomen. Meerdere keren maakte ik mee dat de helpdeskmedewerkers er echt alles aan doen om de juiste informatie boven water te halen. Naast de helpdesk is Pleio, het samenwerkingsplatform van de provincies, overigens ook een goede informatiebron. Collega-vergunningverleners beantwoorden vaak in no time de vragen die je op dit digitale platform stelt.”
Zorgvuldigheid voorop
De belangrijkste reden om hulptroepen bij het beantwoorden van vragen in te schakelen, is voor Hellingwerf zorgvuldigheid. “Het gaat om belangen van derden. Daarbij wil je geen fouten maken. Door de helpdesk en het platform te raadplegen weet ik zeker dat het antwoord dat we geven klopt.”
Komende tijd
Ook de komende maanden verwacht Hellingwerf de hulp van de helpdesk goed te kunnen gebruiken. “De PAS ontwikkelt zich en je weet van sommige onderwerpen nog niet hoe ze uitpakken. Hoe gaat het bijvoorbeeld verder met de prioritaire projecten, lukt het ons straks om de bestemmingsplannen goedgekeurd te krijgen? Dat houdt ons echt bezig en ik kan me goed voorstellen dat ik daar de komende tijd weer contact over zal hebben met de mensen van de helpdesk PAS en AERIUS.”
Vragen?
De helpdesk PAS en AERIUS biedt ondersteuning bij het toepassen van de PAS. Met vragen over vergunningen en meldingen in het kader van de PAS, en het gebruik van AERIUS kunt u terecht bij uw provincie. Algemene vragen zijn vaak terug te vinden op de lijst met veelgestelde vragenen in de AERIUS handleiding. Als uw vraag hier niet bij staat, kunt u via dit formulier contact opnemen met de helpdesk PAS en AERIUS.