Provincies werken aan nieuw portaal Risicokaart
Waar lopen transportroutes voor gevaarlijke stoffen door Nederland? Waar vind ik essentiële informatie over grote gebouwen met een publieksfunctie in een bepaalde regio? Op Risicokaart.nl – eigendom van provincies – vind je het antwoord. Provincies werken nu samen met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Justitie en Veiligheid aan een nieuw portaal Risicokaart. Dit moet eind 2020 klaar zijn.
Naar eigen wens toepassen
Volgens het IPO, het overkoepelend orgaan van de provincies, moet de Risicokaart een betrouwbare bron van actuele kwaliteitsdata zijn die gebruikers waardevolle informatie verschaft over risicosituaties in ieders leefomgeving. De gebruikers zijn burgers, maar ook veiligheidsregio’s en bevoegde gezagen. Met de uitbreiding naar een portaal kunnen gebruikers de gegevens en informatie binnenkort geheel naar eigen wens toepassen. Zoals bijvoorbeeld op een (geografische) kaartviewer.
Uitgangspunten
Samen met de ministeries zijn de belangrijkste uitgangspunten voor de vernieuwde Risicokaart geformuleerd. Provincies, gemeenten, veiligheidsregio’s en omgevingsdiensten hebben hiervoor input gegeven. Ook is onderzocht aan welke informatie gebruikers behoefte hebben voor invulling van hun wettelijke taken. “We merken dat onze partners uitzien naar het portaal en dit graag samen met ons willen realiseren”, licht ambtelijk opdrachtgever van de Risicokaart Marijanne van den Dries toe.
Rol van BIJ12
Op basis van alle input bouwt het IPO in 2020 samen met genoemde partners verder aan het Portaal Risicokaart. BIJ12 – dat nu al het functioneel beheer van de Risicokaart verzorgt – is ook betrokken bij de nieuwbouw van de applicatie. Het doel is om op 31 december 2020 een goed functionerend portaal op te leveren.
Lees hier alles over de Risicokaart.