Project ANLb 2.0: optimaliseren uitvoering Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer
Het project ANLb 2.0 is begin 2017 gestart om de uitvoering van het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb) te optimaliseren en verder te ontwikkelen. Zodat het agrarisch natuurbeheer leuker en makkelijker wordt. En zodat het beheer effectiever en efficiënter wordt en daarmee bijdraagt aan meer biodiversiteit en soortenrijkdom: meer doelsoorten van internationaal belang in het agrarisch gebied. Dit wordt samen, gebiedsgericht en lerend opgepakt.
De projectleiders van het ANLb 2.0 zijn druk in de weer om de projectproducten voor beheerjaar 2018 en adviezen voor de volgende beheerjaren te realiseren. Zij vertellen over de doelstelling en inhoud van de ANLb 2.0-deelprojecten.
Projectleider deelproject Vereenvoudiging: Margot Kroot
‘In dit deelproject willen we de huidige uitvoeringsproblemen van het ANLb oplossen, het ANLb verder vereenvoudigen en goed laten werken. Een belangrijk deel van de vereenvoudiging zit in de koppeltabel (tabel die aangeeft welke activiteiten in welk leefgebied mogelijk zijn). Op basis van de ervaringen van het eerste beheerjaar (2016) is die tabel makkelijker en beter werkbaar gemaakt; er zijn nu bijvoorbeeld meer beheeractiviteiten mogelijk. Zodra de Europese Commissie deze wijziging goedkeurt (in december 2017), kunnen de collectieven ermee gaan werken. De regelgeving wordt teruggebracht naar de Europese voorschriften, extra regels die Nederland daaraan heeft toegevoegd, halen we er zoveel mogelijk uit. Ook worden de beleidsregels voor het sanctiebeleid nog eens kritisch tegen het licht gehouden. De communicatie tussen NVWA en collectieven wordt verbeterd. En we werken aan een oplossing voor de hoge uitvoeringslasten bij het afsluiten van contracten in de Leefgebieden Droge en Natte dooradering en de Categorie Water.’
Projectleider deelproject Doorontwikkeling huidige ICT: Gerard van Drooge
‘Als deelprojectleider Vereenvoudiging ICT wil ik graag terug naar hoe we begonnen zijn met het ANLb: een robuust stelsel met zo min mogelijk toeters en bellen. Een stelsel waaruit vooral collectieven inspiratie en energie halen om voortvarend aan de slag te gaan met agrarisch natuurbeheer. De ICT en de data-uitwisseling met RVO.nl en andere partijen moet daarin proces-ondersteunend zijn en niet belemmerend werken. Dat ervaren de collectieven nu soms wel zo.
De afgelopen twee tot drie jaar is in sneltreinvaart gebouwd aan inteken- en financiële tools, relatiebeheer en data-uitwisseling met RVO.nl. De komende tijd werken we aan het verbeteren daarvan en ontwikkelen we tools om meer inzicht te geven in de voortgang van het uitgevoerde beheer. Zodat ook de communicatie tussen collectief en deelnemers over het beheer efficiënter en effectiever wordt. De ICT speelt een bescheiden, ondersteunende rol in het leuker, efficiënter en effectiever maken van het werken met het ANLb. De grote winst zit volgens mij in de vereenvoudiging in de regelgeving.
Projectleider deelproject Water: Wouter Rozendaal
‘Het doel van het deelproject water is een impuls te geven aan de Categorie water. Dit is nodig omdat de verbindingen tussen agrarisch natuurbeheer en waterbeheer en tussen waterschappen en collectieven nog niet overal goed uit de verf komen. De uitvoering van het beheer blijft achter bij de verwachtingen en doelstellingen van het POP3 (het Plattelandsontwikkelingsprogramma). De impuls kan bestaan uit het versnellen en verbreden van ANLb-water naar meer gebieden en uitbreiden van het aantal hectares (en euro’s) beheer in gebieden waar er al mee gewerkt wordt. Bij de categorie water spelen naast de collectieven, provincies, RVO.nl en NVWA ook de waterschappen een belangrijke rol. Er zijn landelijk ruim 70 gebiedssamenwerkingen mogelijk tussen collectieven, provincies en waterschappen. Elk van deze gebieden is uniek en heeft zijn eigen vragen, knelpunten en successen. In dit deelproject wordt heel gericht gekeken naar de behoeften in de gebieden en goede voorbeelden voor ANLb-water. De verkenning hiernaar is in juni en begin juli uitgevoerd. We maken nu de balans op basis van de verkenning naar de producten en informatie die nodig zijn. Deze worden de komende maanden ontwikkeld en ingezet.’
Projectleider deelproject Kennis: Marnix Brongers
‘Uit de evaluatie van de invoering van het ANLb bleek onder meer dat de efficiency en effectiviteit van de uitvoering van het ANLb-stelsel beter kan, wanneer ontbrekende kennis wordt ontwikkeld en bestaande kennis beter wordt gedeeld. Het deelprojectproject Kennis moet hiervoor zorgen. Elke ketenpartner moet over de juiste kennis beschikken om zijn onderdeel in de keten goed te kunnen uitvoeren. Daarnaast is het voor een goedwerkende keten van belang dat elke ketenpartner ook kennis heeft van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de andere ketenpartners. Zo kunnen partners scherp blijven naar elkaar en kan samen gewerkt worden aan continue verbetering van de uitvoering van het stelsel. Het deelproject Kennis heeft de afgelopen tijd de kennisbehoeften van de verschillende ketenpartners verkend en in kaart gebracht. Op basis van deze inventarisatie stellen wij een projectplan op met voorstellen voor concrete vervolgstappen, producten en planningen, die wij na de zomer zullen gaan uitvoeren. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: er blijkt bijvoorbeeld behoefte te zijn aan een ‘handboek soldaat’ voor provincies en collectieven, waarin staat wie, wat, wanneer, hoe moet doen.’