Wie beantwoordt mijn PAS-vragen?
De eerste weken van juli was het erg druk bij de Helpdesk PAS en AERIUS. Na de inwerkingtreding van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) wisten vergunningverleners en adviseurs de weg naar deze vraagbaak al snel te vinden.
Het team van de Helpdesk moest alle zeilen bijzetten. Helpdeskcoördinator Rob Smeenge: “Direct na de inwerkingtreding van de PAS kwamen via de telefoon en de e-formulieren op onze website veel vragen binnen. Vooral de eerste drie weken was het erg druk. Dagelijks kwamen we bij elkaar om af te stemmen en de binnengekomen vragen te verdelen en zo nodig te bespreken. Het was een hectische maar leuke tijd, eindelijk ging de PAS echt van start.”
Alle disciplines in huis
Omdat er veel vragen waren over het rekeninstrument AERIUS stond het team van de Helpdesk in nauw contact met het technische team van het RIVM en AERIUS. De vragen over de PAS komen altijd eerst binnen bij de Helpdesk. Rob: “In ons team zijn verschillende disciplines bij elkaar gebracht. Zo zitten er mensen in die deskundig zijn op juridische gebied, mensen die een technische achtergrond hebben en mensen die zich gespecialiseerd hebben in bijvoorbeeld prioritaire gebieden en monitoring. Zelf ben ik op dit moment bezig met het onderliggende wegennet in AERIUS zodat de provincies straks makkelijker hun gegevens hiervoor kunnen aanleveren.”
Puzzelen
In het begin moesten de medewerkers van de Helpdesk soms behoorlijk puzzelen om te achterhalen waarom berekeningen anders waren dan in eerste instantie werden verwacht. Had het te maken met de invoer, de gebruikte browser of anderszins. “In een aantal gevallen is besloten AERIUS aan te passen via een zogenaamde hot fix. Op de website van AERIUS staat een lijst met alle hot fixes [link] die inmiddels hebben plaatsgevonden.”
In totaal zijn er tot nu toe ruim achthonderd vragen bij de Helpdesk binnengekomen. De meeste vragen gaan over AERIUS (tachtig procent) en dan vooral over het rekeninstrument Calculator. De vragen over de PAS (twintig procent) gaan meestal over algemene zaken, maar ook over de ontwikkelingsruimte en de gebiedsanalyses.
Uitbreiding mensen en uren
Maar er waren ook vragen waar het team van de Helpdesk dieper in moest duiken. “Bij het ontwikkelen van het rekeninstrument van AERIUS zijn bepaalde keuzes gemaakt waar wij niet altijd het fijne van weten. Het uitzoeken van het hoe en waarom nam in de beginperiode behoorlijk wat tijd in beslag en daarom hebben we ons team al snel uitgebreid met extra mensen. We hebben bovendien de openingstijden verruimd.”
Aantal vragen neemt af
Na de eerste drie maanden is de Helpdesk in rustiger vaarwater terechtgekomen. “We zien dat het aantal gestelde vragen afneemt in de loop van de tijd. De meeste vragen zijn gesteld in de maand juli, ongeveer vijftig procent van de achthonderd. In augustus is dit gedaald naar dertig procent en in september naar twintig procent.”
Binnen drie dagen antwoord
Het is na de hectische beginperiode meestal geen probleem meer om de beoogde doorlooptijd te halen. “We proberen de vragen binnen drie dagen te beantwoorden. Als het wat lastiger in elkaar zit schakelen we de experts in en kan de doorlooptijd mogelijke wat langer zijn. We geven dit natuurlijk mee aan de vragenstellers. Wie een vraag heeft, kan ook een kijkje nemen op onze website. Hier is een handige lijst met veelgestelde vragen te vinden. En wie behoefte heeft aan hulp bij het werken met de PAS, kan terecht bij de trainingen van de PAS-Campus.”
Deze mensen beantwoorden uw vragen over de PAS: Lotte Dijk, Kaj Fabry, Sietske Pennekamp, Christa Blokhuis, Kees Straates, Viviane Ampt, Thijs Janssens en Rob Smeenge. Zij werken allemaal bij het PAS-bureau van BIJ12, de werkorganisatie van de provincies.
De helpdesk is te vinden op de website PAS in uitvoering.