Nieuwsbrief LDO en ROR november 2023
Sinds juni 2021 is Bas van de Pas – strategisch beleidsadviseur Waterveiligheid bij de provincie Noord-Holland – voorzitter van de Landelijke Databank Overstromingsinformatie (LDO). Namens de 12 provincies is hij, via het Interprovinciaal Overleg (IPO), gedelegeerd opdrachtgever van de functionele ontwikkeling en beheer en onderhoud van de LDO richting BIJ12. We vroegen Bas van de Pas naar het belang van de LDO voor provincies en de vernieuwing van de LDO die op 1 januari 2024 klaar moet zijn.
‘De LDO is ooit door de provincies ontwikkeld om aan de verplichting van de Europese Richtlijn Overstromingsinformatie (ROR) te voldoen. Deze richtlijn is sinds 2007 van kracht. De provincies zijn sinds die tijd verantwoordelijk voor het verzamelen van de gegevens en tijdige productie, actualisatie en elektronische publicatie van de overstromingsgevaar- en overstromingsrisicokaarten conform de vereisten van de ROR. De ROR bepaalt dat deze kaarten elke zes jaar worden geactualiseerd en 24/7 beschikbaar zijn via de applicatie Risicokaart.nl Deze link opent in een nieuw tabblad. Om deze kaarten te kunnen maken, hadden de provincies een database en applicatie nodig om de basisgegevens (overstromingsscenario’s) te verzamelen en de verplichte kaarten te maken. Vanuit deze verplichting is ooit de Landelijke Databank Overstromingsinformatie (LDO) ontwikkeld.’
Op zoek naar een nieuwe beheeromgeving
‘Toen ik in het voorjaar 2021 voor de invulling van deze rol gevraagd werd, lag er een duidelijk urgente opdracht. Ik moest er samen met BIJ12 voor zorgen dat de LDO zo snel mogelijk een nieuwe beheeromgeving kreeg, waarbij de huidige functionaliteiten grotendeels behouden moesten blijven. Reden voor de noodzakelijke vernieuwing was:
- Het huidige contract voor technisch beheer en onderhoud van de LDO kon niet meer verlengd worden;
- De huidige applicatie-omgeving (lizard-flooding) wordt na het aflopen van huidig beheer- en onderhoudscontract niet meer ondersteund;
- De LDO verdient een nieuwe ontwikkel- en beheeromgeving die past bij nieuwste ICT- technologieën en inzichten op gebied van databasebeheer, FAIR-richtlijn, data-uitwisselingen en services.’
Onmisbaar
‘Nu 2,5 jaar later, na een heel zorgvuldig aanbestedingstraject onder leiding van BIJ12, ben ik enorm blij en trots dat we vanaf 1 januari 2024 een nieuw LDO hebben. Naast het product zelf zit de meerwaarde vooral in de wijze waarop de vernieuwing tot stand is gekomen. Het hele aanbestedingstraject is niet alleen uitgevoerd door de provincies en BIJ12, maar is in samenspraak gebeurd met de waterschappen, het ministerie van I&W, Rijkswaterstaat en kennispartijen. Al deze partijen zijn doordrongen van het feit dat een breed gedragen landelijke Databank Overstromingsinformatie onmisbaar is om continu toegang te hebben tot de meest actuele en betrouwbare overstromingsinformatie.’
‘We gaan ervan uit dat we met de nieuwe LDO een basis hebben neergelegd voor een langdurige samenwerking rondom verzamelen, gebruik, productie en ontsluiten van overstromingsinformatie.’
Onderdeel LVO
‘De waterbeheerders hebben met de LDO een plek waar ze, conform hun kwaliteitseisen, overstromingsscenario’s kunnen onderbrengen. Andere partijen hebben via de LDO vrij toegang om de overstromingsinformatie te gebruiken voor hun primaire processen en deze informatie te ontsluiten naar belangrijke openbare informatiebronnen zoals het LIWO Deze link opent in een nieuw tabblad, de landelijke klimaateffectatlas Deze link opent in een nieuw tabblad, overstroomik.nl Deze link opent in een nieuw tabblad en klimaatatlassen van de waterschappen (zie figuur hieronder). We gaan ervan uit dat we met de nieuwe LDO een basis hebben neergelegd voor een langdurige samenwerking rondom verzamelen, gebruik, productie en ontsluiten van overstromingsinformatie. Uiteindelijk moet de LDO een integraal onderdeel worden van de Landelijk Voorziening Overstromingsinformatie (LVO), een nieuwe entiteit, die onder de regie van het Watermanagementcentrum Nederland (WMCN) dit jaar van start gaat. Onder de vlag van het LVO gaan overheidspartijen, kennisinstituten en marktpartijen samenwerken en regie voeren met als doel zorg te dragen voor een duurzame ontsluiting van actuele, toegankelijke en betrouwbare overstromingsinformatie in Nederland.