Overgang van subsidieregeling naar decentralisatie-uitkering opruiming drugsafval

Gepubliceerd op: 18 december 2025

De subsidieregeling voor drugsafval loopt eind 2025 en begin 2026 af. Kosten uit 2025 kunnen via een overgangsregeling alsnog worden ingevoerd. Vanaf 1 februari 2026 worden opruimkosten vergoed via een decentralisatie-uitkering.

Einde van de subsidieregeling opruiming drugsafval

De huidige provinciale subsidieregeling voor opruimkosten van drugsafval loopt binnenkort af. De uiterste data voor het indienen van subsidieaanvragen bij BIJ12 zijn verschillend per regio:

  • Voor gemeenten in de provincies Gelderland, Groningen, Overijssel en Zuid-Holland eindigt de mogelijkheid tot indienen op 31 december 2025.
  • Voor de overige provincies volgt de beëindiging van de subsidieregeling op 31 januari 2026.

Na deze data is het indienen van een subsidieaanvraag niet langer mogelijk.

Overgangsregeling

Opruimkosten uit 2025 waarvoor niet tijdig een subsidie kon worden aangevraagd, kunnen volgens de nieuwe werkwijze worden opgevoerd.

Nieuwe werkwijze: Decentralisatie-uitkering (DU) drugsafval

Vanaf 1 februari 2026 wordt de financiële ondersteuning voor het opruimen van drugsafval geregeld via een Decentralisatie-uitkering (DU). Deze uitkering is specifiek bedoeld voor de opruimkosten van chemisch drugsafval.

Melden van kosten

Vanaf 1 februari 2026 kunnen gemeenten en provincies meldingen voor opruimkosten van chemisch drugsafval indienen bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNGDeze link opent in een nieuw tabblad). De verdere uitwerking van de wijze van melden en de voorwaarden voor de DU zullen in de loop van februari gecommuniceerd worden door de VNG.

Vergoeding en uitbetaling

Aan het einde van het jaar zal het Rijk op basis van een verdeelsleutel een vergoeding uitkeren aan de betreffende gemeenten en provincies. De uitbetaling van de gelden vindt eenmaal per jaar plaats via het Gemeente- en het Provinciefonds.

Wanneer drugsafval wordt gevonden

Particulieren, boeren, natuurorganisaties en landgoedeigenaren kunnen bij hun gemeente terecht om het chemische drugsafval op te laten ruimen. Gemeenten melden deze kosten bij het VNG loket. Voor waterschappen geldt dat zij de kosten door kunnen geven aan de VNG, alleen loopt de vergoeding van de kosten (middels de verdeelsleutel) via het provinciefonds.

Gerelateerd nieuws