Einde subsidieregeling opruiming drugsafval per januari 2026
16 oktober 2025
De lopende provinciale subsidieregeling opruiming drugsafval stopt per januari 2026 in haar huidige...
Lees meer
De subsidieregeling voor drugsafval loopt eind 2025 en begin 2026 af. Kosten uit 2025 kunnen via een overgangsregeling alsnog worden ingevoerd. Vanaf 1 februari 2026 worden opruimkosten vergoed via een decentralisatie-uitkering.
De huidige provinciale subsidieregeling voor opruimkosten van drugsafval loopt binnenkort af. De uiterste data voor het indienen van subsidieaanvragen bij BIJ12 zijn verschillend per regio:
Na deze data is het indienen van een subsidieaanvraag niet langer mogelijk.
Opruimkosten uit 2025 waarvoor niet tijdig een subsidie kon worden aangevraagd, kunnen volgens de nieuwe werkwijze worden opgevoerd.
Vanaf 1 februari 2026 wordt de financiële ondersteuning voor het opruimen van drugsafval geregeld via een Decentralisatie-uitkering (DU). Deze uitkering is specifiek bedoeld voor de opruimkosten van chemisch drugsafval.
Vanaf 1 februari 2026 kunnen gemeenten en provincies meldingen voor opruimkosten van chemisch drugsafval indienen bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNGDeze link opent in een nieuw tabblad). De verdere uitwerking van de wijze van melden en de voorwaarden voor de DU zullen in de loop van februari gecommuniceerd worden door de VNG.
Aan het einde van het jaar zal het Rijk op basis van een verdeelsleutel een vergoeding uitkeren aan de betreffende gemeenten en provincies. De uitbetaling van de gelden vindt eenmaal per jaar plaats via het Gemeente- en het Provinciefonds.
Particulieren, boeren, natuurorganisaties en landgoedeigenaren kunnen bij hun gemeente terecht om het chemische drugsafval op te laten ruimen. Gemeenten melden deze kosten bij het VNG loket. Voor waterschappen geldt dat zij de kosten door kunnen geven aan de VNG, alleen loopt de vergoeding van de kosten (middels de verdeelsleutel) via het provinciefonds.