Adviseur kennis en informatie – wolven

Krijg jij energie van het zorgen dat samenwerking soepel verloopt, ook als het spannend wordt? Blijf jij de nuance zien in gepolariseerde discussies en weet je signalen uit de praktijk om te zetten in advies voor organisatie en bestuur? Kun je je verplaatsen in Roodkapje, oma, de jager en de wolf? Dan is BIJ12 op zoek naar jou!

  • Hybride
  • 32 - 36 uur
  • Schaal 11
Solliciteer direct Stel een vraag over deze vacature

Over de organisatie

BIJ12 is – net als het IPO-bureau in Den Haag – onderdeel van het Interprovinciaal Overleg (IPO), de vereniging van en voor provincies. We brengen kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. Ook zorgen we voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Zorgvuldigheid, zakelijkheid, integriteit, resultaatgerichtheid en samenwerken vinden we hierbij belangrijk.

Over de Unit en het team

De unit Natuurinformatie en Natuurbeheer (NINB) ondersteunt provincies en hun samenwerkingspartners bij de uitvoering van natuurbeheer en natuurmonitoring. Je komt te werken in het team Natuurinformatie bestaande uit 12 collega’s. Ons doel is om natuurinformatie efficiënt te verzamelen en op een toegankelijke manier beschikbaar te maken. Sinds het verschijnen van de wolf in ons land werken we voor de provincies aan monitoring, schadeafhandeling en communicatie. We werken daarvoor samen met wetenschappelijke instellingen en deskundigen. Op basis van onze kennis en de gegevens die we verzamelen maken we regelmatig rapportages, adviseren we onze collega’s bij de provincies en beantwoorden we in toenemende mate vragen van buiten. Binnenkort starten we met het Landelijk Informatiepunt Wolven.

Jouw impact als adviseur kennis en informatie – wolven

Jij bouwt de kennis- en informatiestromen rond wolven verder uit. Je zorgt voor goede aansluiting van onze diensten op de behoeften van provincies, voor een fijne interne samenwerking en goede contacten met de externe partijen waarmee wij samenwerken. Contracten voor monitoring en expertinzet zijn bij jou in goede handen.

Door jouw inzet verbeteren we het inzicht in de ontwikkeling van de wolvenpopulatie en wordt kennis over ecologie en gedrag van wolven beter beschikbaar. Je werkt daarbij nauw samen met collega’s die de ecologisch inhoudelijke kant voor hun rekening nemen én met je collega’s die vragen van buiten beantwoorden. Als opdrachtverlener namens de organisatie werk je goed samen met de teams inkoop en financiën. Je onderhoudt goede contacten met collega’s die zich bezighouden met communicatie en faunaschade, zodat we op de hoogte blijven van elkaars werk.

Hoe kan jouw werkdag eruitzien?

Het is dinsdag: jouw kantoordag in hartje Utrecht. Je start de dag met een kop koffie en sluit je aan bij het overleg met je collega’s. Tijdens dit overleg praten jullie bij over lopende zaken, delen de laatste berichten uit de provincies en geef jij een update over de opdrachtverlenging voor de monitoring van de wolf waar je aan werkt.

Na het overleg werk je aan een concept memo voor de provincies waarin je uitvraagt wat hun wensen zijn ten aanzien van de werkzaamheden binnen het te verlengen contract. Deze memo zul je eind van de week als agendastuk opsturen voor het eerstkomende overleg van de werkgroep van de provincies. Je hebt contact met de collega’s van de afdeling inkoop om na te gaan wat een passende inkoopprocedure is.

Het is tijd voor lunch! Samen met je collega’s zoek je het groen in het centrum van Utrecht op voor een lunchwandeling. De middag gebruik je om na te gaan of de laatste facturen overeenkomen met de eerder gemaakte prognoses en betaald kunnen worden. Je zorgt ervoor dat de collega’s van de financiële administratie weten hoe de kosten over de provincies verdeeld worden. Je zoekt nog even contact met een inhoudelijke deskundige collega om te bespreken hoe om te gaan met een paar ingewikkelde vragen van betrokken inwoners van een wolvengebied waar je collega’s van het landelijk informatiepunt wolven geen pasklaar antwoord op hebben. Dan is het tijd om de trein terug naar huis te nemen. Gelukkig reis je comfortabel eerste klas, dus onderweg kun je nog even werken aan de mail naar de provincies om aan te geven welke kosten er dat kwartaal gemaakt zijn.

Dit bieden wij jou

  • Een dienstverband voor 32 tot 36 uur per week (0,89 tot 1 fte) van één jaar met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren.
  • Een salaris van minimaal € 4.337,88 en maximaal € 6.122,12 bruto per maand (afhankelijk van ervaring, salarisschaal 11 IPO – CAO provincies) op basis van 36 uur per week.
  • Per 1 januari 2026 een loonsverhoging van 1,5%.
  • Naast je salaris een individueel keuzebudget (IKB) van 22,37%. Dit is inclusief o.a. 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering. Het IKB kan maandelijks worden uitgekeerd of worden gespaard. Je kunt het IKB inzetten voor verschillende doelen, bijvoorbeeld het aflossen van een studieschuld bij DUO tot maximaal € 1.250,- per kalenderjaar aflossen, dit gedurende maximaal 6 jaar.
  • Volledige eerste klas OV-vergoeding voor woon-werkverkeer.
  • Een moderne, open én flexibele werkomgeving op loopafstand van Utrecht Centraal Station.
  • Persoonlijk Ontwikkelbudget van € 6.000,- per 5 jaar.
  • Een ABP-pensioen.
  • Een eigen laptop en mobiele faciliteiten.

Dit ben jij

Je hebt een scherp oog voor ontwikkelingen en een goede antenne voor maatschappelijke en politiek-bestuurlijke gevoeligheden rondom dit dossier. Je hebt voldoende affiniteit met ecologie en diergedrag om een sparringpartner te zijn voor collega’s. Je werkt graag samen en bouwt met plezier duurzame relaties op in het netwerk. Het geeft jou energie om de zaken goed geregeld te hebben, ook in complexe of veranderlijke situaties.

Verder heb je: 

  • HBO/WO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met het inrichten en verbeteren van processen rond kennis en informatie.
  • Kennis van en ervaring met financiële administratie en contractbeheer.
  • Ervaring met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Affiniteit met natuur, ecologie, fauna of biologie.

Kom jij bij BIJ12? 

Ben je enthousiast geworden en zou dit weleens dé nieuwe baan voor jou kunnen zijn? Stuur dan je motivatiebrief en cv naar Recruitment via vacature@bij12.nl. De vacature blijft openstaan totdat we een geschikte kandidaat hebben gevonden. HVoor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Jan Willem van der Vegte (unitmanager) via 06 – 55202101. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Dan kun je contact opnemen met Makambe Jeltes, recruiter, via 06 – 11364274 of vacature@bij12.nl.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.  

Toch niet de vacature voor jou?