Overleg op kantoor

Informatieanalist

Reageer voor: 07-12-2025

Sla jij de brug tussen beleid, gebruikers en techniek? Krijg jij energie van het ontwerpen van bedrijfsprocessen waarmee applicaties écht werken? En zorg jij ervoor dat deze optimaal bijdragen aan een duurzame leefomgeving? Dan zijn wij op zoek naar jou!

  • Hybride
  • 32 - 36 uur
  • Schaal 11
Solliciteer direct Stel een vraag over deze vacature

Dit zijn wij

BIJ12 is onderdeel van het Interprovinciaal Overleg (IPO) en werkt voor alle Nederlandse provincies. Wij bundelen kennis en informatie over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving. Ook zorgen we voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Goed opdrachtnemerschap, resultaatgericht werken en samenwerken vinden we daarbij heel belangrijk. Wil je daar meer over lezen, ga naar BIJ12 of bekijk de kennismakingsbrochure.

Over de unit

Provincies maken voor de uitvoering van hun taken gebruik van een aantal gemeenschappelijke informatieproducten. De unit GBO is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en doorontwikkeling van deze informatieproducten. Denk hierbij aan het Landelijk Zwemwaterregister, het Grondwaterregister of een applicatie voor registratie van archeologische vondsten. Wij zorgen ervoor dat deze informatieproducten betrouwbaar, up-to-date en gebruiksvriendelijk blijven. Daarbij fungeren we als schakel tussen gebruikers, beleidsmakers (interne collega’s en provincies) en leveranciers.

Je werkt samen in een Agile team met een product owner, architect, functioneel applicatiebeheerder, scrummaster en een team van ontwikkelaars van leveranciers. Daarnaast stem je regelmatig af met collega-informatieanalisten uit andere teams. Regelmatig komen we als analisten samen om kennis te delen, onderwerpen te bespreken en ons werk te verbeteren door feedback te geven en best practices te delen.

Jouw impact als informatieanalist

  • Je brengt de behoeften van de stakeholders in kaart en vertaalt deze naar (technische) oplossingen.
  • Je analyseert de informatiestromen en processen via businessmodelling.
  • Je werkt mee aan de refinement van epics en user stories om deze helder te krijgen en vervolgens te implementeren, zodat de gebruiker er daadwerkelijk mee kan werken.
  • Je schrijft heldere documenten en adviezen (zowel technisch als beleidsmatig), zoals handleiding, vooronderzoeken, impactanalyses, Programma van Eisen, migratieplannen, verbetervoorstellen en/of functionele beschrijvingen.
  • Je verdiept je in de wet- en regelgeving die van toepassing is op het informatieproduct en werkt deze uit in heldere requirement.
  • Je prioriteert de requiremens samen met de productowner en gebruikers, met als doel maximale gebruikerswaarde te realiseren.

Hoe kan jouw werkdag eruitzien?

Het is woensdagochtend en je start je dag met de daily stand-up van het Agile team. Samen met de product owner, ontwikkelaars en functioneel beheerders bespreek je de voortgang van de sprint. Vandaag staat de refinement van een aantal user stories op de planning. Iedereen bekijkt de oplossing vanuit haar eigen kennis en komt met inbreng. Gezamenlijk worden keuzes gemaakt, rekening houdend met de geschatte inspanning en kosten. Na de stand-up heb je een digitaal overleg met een applicatievoorzitter en enkele stakeholders uit de provincies. Je bespreekt met hen waar het product Integraal Bedrijventerreinen Informatie Systeem (IBIS) naartoe moet gaan en welke tijdspaden daarbij horen.

Tijd voor lunch! Je werkt midden in het centrum van Utrecht, dus samen met collega’s ga je naar buiten voor een wandeling om een broodje te halen. Terug op je werkplek werk je aan een verbetervoorstel voor de herbouw van een applicatie binnen het programma Leefomgeving. Dit doe je door het bedrijfsproces vast te leggen via businessmodelling en door stakeholders te betrekken, zodat het systeem toekomstbestendig en efficiënt wordt. Aan het einde van de dag neem je de trein naar huis. Gelukkig reis je comfortabel eerste klas, waardoor je onderweg nog even kunt doorwerken. In de trein verwerk je de review commentaar in de documenten waar jullie als Agile team in werken.

Dit bieden we jou

  • Een dienstverband voor 32 tot 36 uur per week (0,89 tot 1 fte) van één jaar met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren.
  • Een salaris van minimaal € 4.337,88 en maximaal € 6.122,12 bruto per maand (afhankelijk van ervaring, salarisschaal 11 IPO – CAO provincies) op basis van 36 uur per week.
  • Per 1 januari 2026 een loonsverhoging van 1,5%.
  • Naast je salaris een individueel keuzebudget (IKB) van 22,37%. Dit is inclusief o.a. 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering. Het IKB kan maandelijks worden uitgekeerd of worden gespaard. Je kunt het IKB inzetten voor verschillende doelen, bijvoorbeeld het aflossen van een studieschuld bij DUO tot maximaal € 1.250,- per kalenderjaar aflossen, dit gedurende maximaal 6 jaar.
  • Volledige eerste klas OV-vergoeding voor woon-werkverkeer.
  • Een moderne, open én flexibele werkomgeving op loopafstand van Utrecht Centraal Station.
  • Persoonlijk Ontwikkelbudget van € 6.000,- per 5 jaar.
  • Een ABP-pensioen.
  • Een eigen laptop en mobiele telefoon.

Dit breng jij mee

Je bent een proactieve en communicatieve teamspeler die conceptueel denkt en doorvraagt. Gestructureerd en secuur werk je aan oplossingen en deelt je graag je kennis met collega’s. Je voelt je thuis in een collegiale, professionele omgeving waar zowel aandacht is voor mensen als voor de inhoud van het werk.

Verder heb je:

  • HBO/WO werk- en denkniveau met een sterke informatie/ ICT component, bij voorkeur Informatica of Informatiemanagement.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als informatieanalist
  • Affiniteit met processen en ontwikkelingen op het gebied van geo-informatie, externe veiligheid, digitale overheid, duurzame ruimtelijke ontwikkelingen en/of water is een pré.
  • Ervaring met het maken van impactanalyses en modelleren van data- en informatiestromen.
  • Werkervaring in agile scrum/DevOps teams.

Kom jij bij BIJ12?

Ben je enthousiast geworden en zou dit weleens dé nieuwe baan voor jou kunnen zijn? Stuur dan uiterlijk 7 december 2025 een motivatiebrief samen met je cv naar de afdeling recruitment vacature@bij12.nl. Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Jan Willem Holleman (unitmanager) op telefoonnummer 06-25524126. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Dan kun je contact opnemen met Makambe Jeltes (recruiter) via 06-11364274 of vacature@bij12.nl

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld. 

Toch niet de vacature voor jou?