Startend Consulent Landelijk Informatiepunt Stikstof & Natura 2000

Werk jij graag aan een actueel en dynamisch dossier als stikstof? En krijg jij energie van mensen verder helpen, zaken grondig uitzoeken en daar bijspringen waar nodig is? Dan ben jij misschien wel de nieuwe collega voor ons landelijk Informatiepunt Stikstof en Natura 2000.

  • Utrecht
  • 32 - 36 uur
  • Schaal 10
Solliciteer direct Stel een vraag over deze vacature

Over de organisatie

De Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO) inclusief BIJ12, is van, voor en door de twaalf provincies. BIJ12 brengt data, informatie en kennis bijeen, zorgt voor uitvoering van provinciale regelingen en ondersteunt provincies bij de uitvoering van hun taken. Daarbij staan goed opdrachtgever- en opdrachtnemerschap, resultaatgerichtheid, dienstbaarheid aan de provincies en samenwerken hoog in het vaandel. Wil je daar meer over lezen, ga naar BIJ12 of bekijk de kennismakingsbrochure.

Over de unit

Het Expertiseteam Stikstof en Natura 2000 is één van de units bij BIJ12. Vanuit deze unit ondersteunen wij provincies bij de uitvoering van het stikstofbeleid op het terrein van beleidsontwikkeling, vergunningverlening, natuur(herstel) en monitoring. De unit bestaat uit een multidisciplinair team van zo’n 40 enthousiaste en gemotiveerde medewerkers. Professionaliteit en een open, gezellige werksfeer vinden we erg belangrijk.

Het Informatiepunt Stikstof en Natura 2000

Bij het landelijk Informatiepunt Stikstof en Natura 2000, als onderdeel van de unit Stikstof en Natura 2000, werken wij in opdracht van provincies en het Rijk. Hier komen schriftelijke en telefonische vragen binnen van burgers, agrariërs, ondernemers en provincies over het stikstofdossier. Deze vragen uit de uitvoeringspraktijk gebruiken we voor verdere beleidsontwikkeling via provinciale werkgroepen, maar ook voor het verzorgen van trainingen en informatiebijeenkomsten voor het Rijk en de provincies. Voor de verdere professionalisering zoeken we een nieuwe, initiatiefrijke collega die hier graag een bijdrage aan levert.

Dit ga je doen

Als consulent van het Informatiepunt ondersteun je provinciale werkgroepen, bijvoorbeeld op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving, AERIUS, gebiedsgerichte aanpak of natuur. Denk hierbij aan het fungeren als projectondersteuner, bewaken van acties en uitzoekwerk, het ophalen en structureren van informatie bij de provincies.

Daarnaast draag je bij aan de ontwikkeling van informatieproducten (handleidingen, teksten voor de website, Q&A) en trainingen om overheden, burgers en adviseurs te ondersteunen.

Ook registreer je en beantwoord je vragen aan het Informatiepunt. Hierbij maak je gebruik van Q&A’s, informatie op onze website en de expertise van collega’s. Je hebt hiervoor op hoofdlijnen kennis van de deelonderwerpen binnen het stikstofdossier, maar ieder teamlid heeft daarbij ook een specifiek aandachtsgebied. Voor het beantwoorden van echt specialistische vragen werk je samen met onze deskundigen op het gebied van juridische zaken, ecologie en het AERIUS-rekenmodel.

Dit breng jij mee

  •  Je hebt een afgeronde, en voor het werkveld relevante, HBO- of WO-opleiding zoals bijvoorbeeld milieukunde of natuurbeheer, maar ook rechten of sociologie.
  •  Je kunt je complexe materie snel eigen maken.
  •  Je krijgt energie van het in de lucht houden van meerdere ballen en bent vaardig in het signaleren van ontwikkelingen en kunt deze vertalen naar de uitvoering.
  •  Je kunt goed mondeling en schriftelijk communiceren.
  •  Je bent gericht op samenwerking, proactief, stressbestendig, oplossingsgericht, flexibel, enthousiast en zeer klantvriendelijk.
  •  Je hebt relevante werkervaring en affiniteit met natuur- en milieuzaken. Ervaring op het gebied van het stikstof- of natuurdossier is een pre.

Dit bieden wij

  • Een dienstverband van een jaar met de mogelijkheid om dit om te zetten in een vast dienstverband bij goed functioneren. De voortzetting van het dienstverband is onder voorbehoud van structurele financiering vanuit de provincies.
  • Een uitdagende functie in een energieke, flexibele en jonge werkomgeving voor 32 tot 36 uur per week (0,89 tot 1 fte)
  • Een salaris van minimaal € 3.735,55 en maximaal € 5.261,64 per maand (afhankelijk van ervaring, salarisschaal 10 CAO Provincies) op basis van 36 uur per week. Per 1 januari 2026 wordt het salaris met 1,5% verhoogd (CAO-verhoging).
  • Met de salarisbetaling van november 2025 wordt € 1.000,- eenmalig uitbetaald (op basis van 36 uur per week, deeltijd is naar rato).
  • Naast je salaris een individueel keuzebudget (IKB) van 22,37%. Dit is inclusief o.a. 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering. Het IKB kan maandelijks worden uitgekeerd of worden gespaard. Je kunt het ook met voordeel inzetten voor bepaalde aankopen zoals extra verlof, een fiets, opleiding of thuiswerkplek. Daarnaast kun je ook een studieschuld bij DUO tot maximaal € 1.250,- per kalenderjaar aflossen, dit gedurende maximaal 6 jaar.
  • Een NS Business Card 1e klas voor woon-werkverkeer en zakelijke reizen.
  • Een telefoon en laptop.
  • Een Persoonlijk Budget Duurzame Inzetbaarheid van € 6.000,- per 5 jaar, in te zetten voor bijvoorbeeld opleiding of meer flexibiliteit door vitaliteitsuren, voor juiste werk/privébalans.
  • De mogelijkheid om hybride te werken.
  • Een werkomgeving op loopafstand van Utrecht Centraal Station en/of Den Haag Centraal Station.

Enthousiast?

Herken je jezelf in het profiel en competenties en denk je een goede invulling te geven aan deze functie? Stuur dan je motivatiebrief samen met je cv naar HR via vacature@bij12.nl. De vacature blijft openstaan totdat we de geschikte kandidaat hebben gevonden voor deze functie. Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Mark van Eijkelenborg (Coördinator Informatiepunt) op telefoonnummer 06-13338880.

Bij gelijke geschiktheid krijgen interne kandidaten voorrang.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.

Toch niet de vacature voor jou?